Ljusets drottning har starka band till Italien.

Rak och härligt ärlig är Gunnel Svensson på BSweden.
Rak och härligt ärlig är Gunnel Svensson på BSweden.

–  Jag gillar inte allt tjat om design. Allt är väl design, men väldigt många kan för lite om form och konstruktion.

BSwedens grundare Gunnel Svensson vet vad hon tycker och har onekligen täckning för sina synpunkter. Utbildad industridesigner i Italien och inredningsarkitekt i Danmark. Varför inte i Sverige?

–  Jag tror man ägnade sig mest åt att klättra på barrikader på den tiden, förklarar hon.

 Uppväxt i en familj med möbelaffär. Svenssons. Tillsammans med sin far reste hon till Italien och köpte in möbler och lampor.

 –  Folk vallfärdade till Lammhult på den tiden för de visste att vi hade det senaste.

 När Svenssons såldes ingick Gunnel i köpet några år och fick sedan erbjudandet att bli design manager på glasbruket Lindshammar.

 – Det lät ju flott och spännande. Jag visste mycket om lampor, men inget om glas.

 Men hon lärde sig, köpte in sig i företaget och startade 1993 Belysningsbolaget, som hon sedan flyttade till Herråkra, mitt ute i den småländska ödemarken. Här finns montering, packning och försäljning samt en outlet-butik i ett gammalt stall, medan nästan all tillverkning sker hos underleverantörer inom en radie på tio mil.

Att det ena glasbruket efter det andra har fått tacka för sig har också påverkat BSweden, som har flera lampor i just glas.

–  Jag har fått hämta tillbaka formarna från många glasbruk och hittat nya leverantörer. Vi har väl varit på 7-8 ställen både i Sverige och ute i Europa som stängt. Det skiljer alltid lite mellan dem, vilket man kan se på glaset och även höra på klangen, förklarar Gunnel.

Populära Manhattan är Gunnels egen skapelse.
Populära Manhattan är Gunnels egen skapelse.

Manhattan, som Gunnel själv designat, kan till exempel inte blåsas i en studioglashytta eftersom man måste blåsa många lika glas och kunna kyla det.

Glaset är alltså en egen vetenskap och vi ska inte fördjupa oss mer i det. Vi går tillbaka till det här med form, för det är ett ord som Gunnel genomgående använder när hon beskriver sina lampor.

– När jag studerade på Scuola Politecnica di Design di Milano fick vi bara använda raka linjer första året för att lära oss behärska det. Andra året fick vi börja med böjda linjer och det blev min grej.

Hennes första egna lampor är bevis på detta: Ghost, som 1995 fick The British Furniture Industri Award, och Egg som 1998 fick pris i Nuteks tävling Lysande Vacker Vardag. Formen uppmärksammades också av grafikern HC Ericson.

Egg har en till synes enkel form. Men skenet bedrar.
Egg har en till synes enkel form. Men skenet bedrar.

 –  Man kan tro ett ägg är enkelt att göra, men så är det inte. Oftast är det arkitekter som uppskattar den till synes enkla formen, men i somras var det en man här som drev en formverkstad i Stuttgart där han bygger 3D-modeller av bland annat Porsche. Eftersom han gillade Egg, så bjöd han dit mig. Och jag gillar ju Porsche, skrattar Gunnel.

 Genom åren har BSweden haft stora framgångar med sina lampor och de flesta modeller finns kvar, mycket tack vare de tidlösa formerna. En är julstjärnan Fling, som vi snart kommer att kunna se i många fönster.

Fling har en form man inte tröttnar på.
Fling har en form man inte tröttnar på.

– Fling har en mycket bra form som gör att man orkar med den år från år, kommenterar Gunnel silversmeden David Taylors skapelse.

 Om Fling är stiliserad och stram i sin form, är Kumulus av Peter Nilsson en explosion i glas.

Kumulus – en explosion i glas av Peter Nilsson .
Kumulus – en explosion i glas.

–  När den kom 2000 var den helt fel egentligen eftersom allt var så asketiskt då. Så är det ju inte längre, konstaterar Gunnel.

 Kumulus består av 42 alternativt 73 individuella glasdelar och monteras, precis som alla andra lampor i Herråkra. Därifrån har den hittat vidare till platser som Harrods i London och lyxhotell i Macau samt grandiosa privata hem både när och fjärran.

Att ta fram en ny lampa kan vara ett tidskrävande arbete, liksom att få fart på försäljningen. Och nya idéer kan komma från olika håll. När det gäller Leaf av Marit Stigsdotter och Staffan Lind kom initiativet från Gunnel själv.

 –  Jag ville ha en lampa i trä och det är Marit bäst i Sverige på, så jag bad henne.

 Själv har jag hört Marit berätta att hon dock var rätt tveksam, eftersom hon aldrig formgett någon lampa tidigare. Efter att ha vänt och vridit på problemet länge och väl satte hon ihop fyra post-it-lappar, tog en bild och skickade till Gunnel för att kolla om det kunde vara något. Och det tyckte Gunnel.

Visst kan man se att skissen bestod av fyra post-it-lappar.
Visst kan man se att skissen bestod av fyra post-it-lappar.

Att sedan överföra fyra papperslappar till formpressat och laminerat trä visade sig vara lättare sagt än gjort, men med gemensamma ansträngningar gick det och idag är Leaf en populär pendel, inte minst i offentliga miljöer.

BSweden lanserar ungefär tre nya lampor om året, varav en formgiven av Gunnel själv. Och som vanligt presenteras de på Möbelmässan i februari.

 –  Vi har flera nyheter på gång, men det tar lite att få dem i produktion för vi testar allt på Semko.

 Gunnel Svensson lämnar inget åt slumpen.

 

 

En reaktion på “Ljusets drottning har starka band till Italien.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *