Formgivarna gjorde skillnad för Johanson Design.

Johanson Design på Furillen, Gotland. Foto: Pelle Wahlgren
Johanson Design funkar också på Furillen, Gotland. Foto: Pelle Wahlgren.

Att stärka varumärket. Det var Dan och Paul Johansons incitament att inleda samarbete med några namnkunniga formgivare. Inte för många. Färre men långsiktiga relationer är brödernas formel för fortsatt framgång.

1996 tog de över företaget efter sin far. Med egen tillverkning av möbler för offentlig miljö växte de snabbt. Gasellföretag två år på raken. Johanson Design möblerade då såväl Heathrow i London, som Green room på Melodifestivalen. Klubbar, hotell och restauranger över hela landet samt ett stort antal båtar.

Barpallen Snaps 80 i design av Leo Thafvelin.
Barpallen Snaps 80 i design av Leo Thafvelin.

Samma år Dan och Paul tog över fick de kontakt med designern Leo Thafvelin. Hans examensarbete resulterade efter anpassning till produktionen i barpallen Snaps. Den finns fortfarande i sortimentet. Nya samarbeten inleddes. Mattias Ljunggren. Simon Pengelly. Anders Hjelm. Jonas Lindvall. Senast Johan Lindstén. Men inte minst Alexander Lervik som också har det övergripande designansvaret.

Lucy är en av  Alexander Lerviks många skapelser för Johanson Design.
Lucy är en av
Alexander Lerviks många skapelser för Johanson Design.

Fler formgivare än så är de inte. Fast Dan och Paul ständigt får förfrågningar om nya samarbeten föredrar de att jobba med färre. Det gör produktionen sammanhållen. Men de tillstår att de söker en kvinnlig formgivare till gruppen av män.

–      Våra produkter känns väl maskulina, konstaterar Dan Johanson.

Jonas Lindvalls stapelbara stol P77.
Jonas Lindvalls stapelbara stol P77.

Maskulina eller inte. Efterfrågan är stor på möblerna från Markaryd. För det är precis därifrån de kommer. All produktion. Och det tål att upprepas. All produktion sker i den egna fabriken. Det ger bröderna en unik kontroll över processen.

–  Vi kan hålla 3 veckors leveranstid på allt, berättar produktionschefen Caroline Qvist när hon visar runt i fabriken.

Flexibiliteten är en annan viktig faktor. Till i princip allt finns alternativ. Olika underreden. Olika material. Olika färger. Faktiskt 192 stycken på ståldetaljer.

 – Den valfriheten har fått ett stort genomslag bland arkitekter och eftersom vi gör det själva innebär det inte någon större merkostnad, förklarar Jacob Olsheden, marknadsansvarig.

 Runt 50 personer jobbar i företaget som de senaste fem åren exporterat till 52 länder. Sverige står för hälften av omsättningen. Norge, Danmark, Beneluxländerna och England är stora marknader. Den svenska designen går hem. Målet är att växa. Men växa stabilt.

En av flera ljudabsorbenter i sortimentet – Leaves av Johan Lindstén.
En av flera ljudabsorbenter i sortimentet – Leaves av Johan Lindstén.

På Söder i Stockholm finns ett välbesökt showroom. Och Johanson Design är flitiga utställare på de stora möbelmässorna. Men fortfarande är det många som inte förstått att inte bara hjärtat finns i södra Småland. Utan också hantverket.

 –  Våra möbler är inte bara ”Made in Sweden”. De är ”Made by us”, sammanfattar Dan Johanson.

Från fotosessionen på Furillen med fotograf Pelle Wahlgren.
Från fotosessionen på Furillen med fotograf Pelle Wahlgren.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *