Även om du inte vet vem han är har du garanterat sett hans bilder. I alla fall om du är intresserad av möbler och design. Pelle Wahlgren är nämligen en av Möbelrikets mest anlitade fotografer och har så varit sedan många år.
Som självlärd la han i början av sin frilanskarriär det mesta av vad han tjänade på fotokurser, främst i USA.
– Jag var fascinerad av New York redan då, berättar Pelle som gärna återvänder till det stora äpplet tillsammans med sin kamera.
Åren 1984 till 1986 arbetade han som fotograf på Ikeakatalogen efter att ha lärt sig plåta med storformatskamera under en helg.
– Det var en jättebra skola. Alla bilder lades upp på ljusbordet och diskuterades tillsammans med ad:ar och andra fotografer. Man fick förklara hur man tänkt och hur man valt ljussättning.
Ikea blev också Pelles inträdesbiljett till möbelvärlden, men han hade redan sedan tidigare ett stort intresse för form och design. Genom den kände grafiska formgivaren HC Ericsson (1945-2012) fick han kontakt med Lammhults 1986.
– Då var Ragne Bogholt vd och han blev tillsammans med HC mina mentorer i designvärlden. Jag har jobbat med Lammhults sedan dess.
1987 tog Lammhults in ett antal Konstfackelever. Bland dessa fanns Gunilla Allard, Mårten Cyrén och Johanna Lagercrantz. En imponerande samling unga formgivare, med andra ord.
– Jag jobbar jättemycket med formgivarna och har dem gärna med i studion när jag fotograferar. Vi kan hålla på länge för att hitta rätt vinkel. De har ju en tanke med sin design och kan de ge mig del av sina intentioner kan det klicka ordentligt!
Men samarbetet kan även fungera förlösande för formgivaren, berättar Pelle vidare.
– Jag kommer ibland in tidigt i utvecklingen och tar bilder av sådant som inte är färdigt. När formgivaren sedan får se bilden kan det lossna.
Sedan 2000 har Pelle sin studio i en ombyggd lada i en liten by i den småländska skogen. Hit fraktas designmöbler, lampor, mattor och glas som så småningom ska få sin hemvist i exklusiva miljöer över hela jordklotet. Kontrasten kunde inte vara större.
– Tidigare hade jag studio inne i Växjö och två anställda, men det var inte min grej. De blev för mycket administration, konstaterar Pelle.
Form och design må vara hans vardag, men esteten och perfektionisten Pelle Wahlgren byter ändå regelbundet sin studio mot Afrikas kåkstäder. För Erikshjälpen dokumenterar han fattigdom och utsatthet. De förra uppdragen möjliggör de senare, men det är en helt annan historia.